تبلیغات
گروه طراحان وبکده - دولت الكترونیك در ایران
 
گروه طراحان وبکده
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سینا بیات
نویسندگان

شورای‌عالی اداری در 15 تیر 1381 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای تحقق دولت الكترونیك یك مصوبه 21 ماده‌ای را تصویب كرد كه مهم‌ترین اهداف این مصوبه را می‌توان چنین برشمرد:


شورای‌عالی اداری در 15 تیر 1381 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای تحقق دولت الكترونیك یك مصوبه 21 ماده‌ای را تصویب كرد كه مهم‌ترین اهداف این مصوبه را می‌توان چنین برشمرد:

الف) دستیابی به اطلاعات دقیق و به‌هنگام در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی از طریق اتوماسیون فعالیت‌ها

ب) تسریع در اجرای امور و بهبود كیفیت ارائه خدمت به مردم

ج) افزایش كیفیت تصمیم‌گیری در سطوح مختلف

د) ارائه خدمات غیرحضوری

ه) كاهش هزینه‌ها؛ افزایش كارآیی و اثربخشی در بخش‌های مختلف

و) ایجاد گردش سریع و صحیح اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی

این مصوبه در هشت بخش اصلی تنظیم شده است كه شامل اتوماسیون فعالیت اختصاصی، اتوماسیون فعالیت‌های عمومی، فراگیر كردن بهره‌گیری از شماره ملی و كد پستی، سازوكارهای هدایت و هماهنگی در اجرای مصوبه، آموزش كاركنان در زمینه فناوری اطلاعات، ایجاد امكانات و تسهیلات زیربنایی، فراهم كردن زیربنای حقوقی و محل اعتبار اجرای مصوبه است.

نگاهی بر اثرات دولت الكترونیك

تاثیر دولت الكترونیك را در دو سطح خرد و كلان می‌توان بررسی كرد:

سطح كلان (دولت)

1 - باعث تغییر كاركرد دولت‌ها می‌شود. كالاها و خدمات با هزینه كمتر و سرعت بالاتر ارائه می‌شود اگرچه ممكن است در كوتاه‌مدت هزینه‌بردار باشد اما در بلندمدت باعث كاهش هزینه‌ها برای بانكها یا در سطح كلان برای دولت می‌شود و بسیاری از مشاغل در سطح دولتی حذف و نهایتا حجم دولت كوچكتر می‌شود.

2 - دومین اثر در شیوه اداره امور دولتی است به این معنا كه شهروندان با دولت در تعامل هستند و رابطه به شكل سنتی یك طرفه نیست. این رویكرد جدید سه پیامد دارد:

الف- اولین جزء آن شامل گردآوری اطلاعات از جامعه جهت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری از یك طرف و مطلع ساختن عموم از تصمیمات از طرف دیگر می‌باشد.

ب- دومین جزء آن استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تسهیل مشاركت و تبادل نظر عموم مردم در راستای سیاست‌گذاری عمومی و تعیین اولویت‌های استراتژیك در تصمیم‌گیری‌های دولتی می‌باشد.آیین نامه وصول مطالبات

ج- سومین عنصر و پیشرفته‌ترین آن استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهت انتخاب نمایندگان سیاسی و فرآیندهای مردم‌سالار می‌باشد كه همان دموكراسی الكترونیكی است.

سطح خرد (سازمان‌ها-كاركنان و مدیریت)

ساختارهای سازمانی تغییر پیدا میكنند و از حالت عمودی به صورت كاملا افقی درمی‌آیند و مرزها و واحدهای سازمانی كم‌رنگ‌تر می‌شوند و به حضور دائمی و فیزیكی كارمندان نیازی نیست و می‌توان از نیروی فكر آنها بیشتر استفاده كرد. نكته پایانی اینكه به‌رغم ارتقای دوپله‌ای جایگاه ایران در رده‌بندی تجارت الكترونیكی جهان طی سه سال گذشته و به‌رغم آنكه اقدامات موثری در زمینه رشد و گسترش تجارت الكترونیك در ایران انجام شده است، اما به نظر می‌رسد تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص هنوز و همچنان ناكافی است.حقوق بانکی

بسیاری از كارشناسان و خبرگان عرصه تجارت الكترونیك 5 نقطه ضعف عمده را برای گسترش تجارت الكترونیك در ایران ارائه میكنند كه عبارتند از: وجود تعرفه‌های گمركی بالا در نظام تجاری ایران، نرسیدن به نقطه دلخواه در زمینه تشكیل و ترویج دولت الكترونیك، نبود سیستم توزیع و عدم دسترسی كارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله ویزا، مستر كارت و ... ضعف سیستم بانكی كشور درخصوص بهینه‌سازی سیستم بانكداری الكترونیكی كه امیدواریم با توجه دقیق دولت محترم نهم به گسترش بانكداری الكترونیك به این مهم دست یابیم و شاهد رشد بانكداری الكترونیك در ایران عزیز باشیم.خرید مونوپاد





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 18 مرداد 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :